PolskiEnglishFrançais (France)

 

Karol Wyszomirski – ukończył z wyróżnieniem studia z dietetyki sportowej. Szkolił się u najlepszych światowych ekspertów z branży health&wellness (B. Pakulski, J. Bennett, K. Hanson – Tampa na Florydzie w USA), (M. Coles, M. Goulden, T. Purvis – Londyn w Wielkiej Brytani), (R. Mawer, V. Del Monte – Toronto w Kanadzie).

„Na co dzień pracuje jako health&perfomance couch z zarządzania firm, średnią i wyższą kadrą menedżerską, przedsiębiorcami i sportowcami. Jako jedyny w Polsce specjalizuje się w optymalizacji zdrowia o zwiększeniu efektywności osobistej, łącząc i wykorzystując w praktyczny sposób najnowsze odkrycia naukowe z takich dziedzin, jak: neurobiologia, psychoneuroimmunologia, epigenetyka, kinezjologia, dietetyka kliniczna, dietetyka sportowa, psychodietetyka, biohacking, psychologia zmian i psychologia osiągnięć”. [z noty wydawcy]


Okładka książki
Wydawnictwo Zwierciadło, 2021


Biohacking 2 – przewodnik dla zaawansowanych to książka, która ze względu na swój temat może zainteresować naprawdę szerokie grono odbiorców. W dzisiejszych czasach kładziemy duży nacisk na dobry wygląd, osiągnięcie wysokich wyników w nauce lub pracy oraz, co bardzo cieszy, na polepszenie stanu zdrowia i samopoczucia. Specjalistów związanych z branżą welness&beauty, trenerów personalnych, dietetyków, „coachów” ciągle przybywa. Jednym ze sposobów zdobycia lub poszerzenia wiedzy z tej dziedziny jest lektura zarówno poradników, jak i książek naukowych oraz popularnonaukowych. A tych na rynku wydawniczym nie brakuje.

Biohacking 2 to druga książka autora o tej tematyce. Sięgnęłam po nią, nie czytając pierwszej, nie znałam też nazwiska Karola Wyszomirskiego, jego wyników, opinii o nim. Jedynymi informacjami, jakimi dysponowałam, były te zamieszczone na okładce książki, a przyznać trzeba, że zarówno wykształcenie, jak i zakres zainteresowań autora wyglądają imponująco. Po sięgnięciu po książkę w oczy rzuca się przede wszystkim duży napis na okładce „przewodnik dla zaawansowanych”, co dość dobitnie zasugeruje, że spodziewać się można nie tylko wiedzy powszechnie dostępnej, ale też danych bardziej szczegółowych, rozszerzonych. Jak wskazuje sam tytuł, w książce zamieszczone są biohacki pozwalające zmienić nawyki i zoptymalizować swój organizm.

Szata graficzna książki oraz jej budowa są niezwykle przyjazne dla czytelnika – znajdziemy tu podział na części i rozdziały tematyczne, pozwalające sięgnąć do treści, które nas interesują, bez gubienia wątku i utraty poczucia spójnej całości. Dużym plusem są zamieszone grafiki ilustrujące treść, często tę bardziej specjalistyczną, pozwalając ją lepiej przyswoić. Niektóre informacje są dodatkowo zebrane i pogrupowane w tabelach. Język używany przez autora jest prosty, ale nie unika on profesjonalnych terminów, zawsze je wyjaśniając.

Narracja prowadzona jest pierwszoosobowo – autor opiera się na własnych przeżyciach, opowiada historię swojej przemiany. Tłumaczy, czym są biohacki, podaje konkretne metody działania oraz wskazuje, jak je wykorzystać. Zapewnia, że jego metoda nie jest wiedzą tajemną, trzeba ją tylko zrozumieć, przez co często prezentuje przyczynowo skutkowy ciąg myślenia. Co ważne, swoje przemyślenia przedstawia dokładnie, krok po kroku. Jest przy tym bardzo pewny swojej wiedzy, odwołuje się do badań. Pomimo że na końcu książki umieszczona została bibliografia, szeregująca źródła w nawiązaniu do konkretnych rozdziałów, może być dość trudno się w niej odnaleźć, bo w książce brak typowych przypisów odsyłających do konkretnego artykułu/książek. Zdarza się również, że autor używa sformułowania „niezliczone badania”, nie konkretyzując ich. Warto zaznaczyć, że większość artykułów, na które się powołuje, jest dostępna w języku angielskim.

W przewodniku dla zaawansowanych odnajdziemy takie treści jak: obszary i istota biohackinhu, czym jest stan i jak się w niego wprowadzić. Są to dwa główne zagadnienia będące podstawą do dalszych kroków w dążeniu do usprawnienia swojego organizmu. Dużą wagę autor przywiązuje do przekazania wiedzy o tym, dlaczego organizm nie działa prawidłowo, posiłkuje się przy tym przenośniami i nawiązaniami do pracy komputera. Kolejne rozdziały książki zawierają informację o tym, jak odblokować spalanie tłuszczu – nawiązując do insulinooporności, Karol Wyszomirski wyjaśnia, jak działa krzywa glukozowo-insulinowa oraz sama insulina. Opisuje też znaczenie stresu przy odchudzaniu (HPA), działanie tarczycy i różnice między chorobą Hashimoto oraz niedoczynnością tarczycy. Omawia testosteron, podkreślając jego znaczenie w dobrze funkcjonującym organizmie (również u kobiet). Zwraca uwagę na prawidłowe działanie jelit, które mają ogromny wpływ na poprawne działanie mózgu.

Co ciekawe, tekst zachęca do „zoptymalizowania swojego sposobu odżywiania”, a nie stosowania diety jako takiej. Mimo to zachwala modną ostatnio dietę ketogeniczną, sugeruje zmniejszenie ilości spożywanych węglowodanów, dbanie o suplementację oraz stosowanie zdrowotnych ziół (ashwagandha, berberyna). Przekonuje też do postu przerywanego, jednak autor za każdym razem informuje, że przed jego rozpoczęciem należy się dokształcić, by wiedzieć, jak przeprowadzić go w sposób rozsądny i zdrowy. W takich momentach często stosuje autoreklamę, odsyłając do swojej strony www, na której można odnaleźć potrzebne informacje.

Stosunkowo niewielka część książki poświęcona została „inteligentnemu treningowi”. Chociaż nie można powiedzieć, że temat ten nie przewija się przez inne rozdziały, często można odnieść wrażenie, że opiera się on jedynie na stwierdzeniu „ruszaj się więcej”. Rozdział poświęcony aktywności fizycznej jest, według mnie, najbardziej kontrowersyjny, a autor przedstawia w nim swoją opinię odnośnie do powszechnie stosowanych metod treningowych, z którymi nie zawsze się zgadza.

Książka z całą pewnością jest napisana w sposób przystępny i profesjonalny. Szczegółowo przestawia wszystkie zagadnienia, co zadowoli osoby zorientowane w temacie, jednocześnie nie zniechęcając początkujących. Odnoszę jednak wrażenie, że przekazana wiedza jest jedynie delikatnym rozszerzeniem powszechnie dostępnych informacji; szczególnie polecane biohacki nie wydają się niczym odkrywczym. Dla osoby zaawansowanej poradnik będzie stanowił raczej ugruntowanie już posiadanych wiadomości. Ponadto nie każdego, kto sięgnie po tę pozycję, muszą interesować wymienione wcześniej choroby. Niestety w żadnym miejscu, z wyjątkiem samej treści, nie ma informacji o tym, że autor będzie takie zagadnienia omawiał. Oznacza to, że czytelnicy poszukujący porad na ten temat nie będą mieli szansy dotrzeć do książki. Z drugiej strony odbiorca, który dopiero rozpoczyna swoje poszukiwania, właśnie to, że książka stanowi zbieraninę różnych faktów, doceni. Nie wydaje mi się bowiem, aby został przytłoczony natłokiem informacji – raczej zachęcony do dalszych poszukiwań.

Agnieszka Brzeska – absolwentka Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa, pracuje w Czytelni DBP. Zafascynowana kulturą dawnych Słowian oraz jej współczesnym występowaniem. Lubi wciągającą książkę, najlepiej w towarzystwie dobrej zielonej herbaty. Marzy o własnym drewnianym domku w górach.
► Książka dostępna jest w Czytelni oraz w pakiecie bibliotecznym Legimi
►  Link do pozycji w katalogu >>