TYSIĄC I JEDNA NOC. ZWIĄZKI ODIN TEATRET Z POLSKĄ
Wstęp i redakcja: Zofia Dworakowska

Jedną z podstawowych nauk, jaką można wynieść z Odin Teatret, to niepodważalna zasada barteru – „nie ma nic za darmo”. Przyswoiwszy ustalenia „Szkicu o darze” członkowie tej społeczności teatralnej podważają zarówno możliwość bezinteresownego dawania, jak i możliwość bezinteresownego przyjmowania. Istnieje jedynie „obowiązek odpowiadania podarunkami na podarunki”. Niech więc nikt nie pomyli tej książki z prezentem jubileuszowym! Ona stanowi tylko ogniwo w długim cyklu świadczeń wzajemnych, o którym opowiada. Zamyka jedną wymianę i otwiera kolejną. Jest odpowiedzią na to, co ją poprzedziło, ale także oczekiwaniem na to, co nastąpi. (fragment „Wstępu”)
Ta obszerna, bogata w teksty opisowe i wspomnieniowe oraz niemałą dokumentację (włącznie z zebranymi i omówionymi przez Agnieszkę Wójtowicz raportami SB dotyczącymi tematu) i ilustracje księga przedstawia w możliwie najpełniejszy sposób niezwykłą historię założonego w Skandynawii, lecz z polskich inspiracji, a obchodzącego pięćdziesięciolecie istnienia, teatru Odin, a także artystycznych związków oraz przyjaźni dwóch filarów europejskiego teatru alternatywnego, Jerzego Grotowskiego i Eugenia Barby. („Nad książkami”, „Odra” 2014, nr 12, s. 134)