Język polskiJęzyk angielskiJęzyk francuskiJęzyk ukraińskiJęzyk niemieckiJęzyk migowy
O DZIEŁACH GERHARDA HENDRIKA Z AMSTERDAMU Z POCZĄTKU XVII WIEKU W OLEŚNICY
Publikacja niniejsza poświęcona jest ocalałym w Oleśnicy zabytkom powstałym w ramach mecenatu artystycznego księcia Karola II Podiebrada oraz oleśnickiego mieszczaństwa. Wspomniane dzieła sztuki z początków XVII wieku wykonał jeden z najwybitniejszych rzeźbiarzy działający we wschodniej i centralnej części Europy – Gerhrad Hendrik z Amsterdamu (1559-1615). Na uwagę zasługuje przede wszystkim manierystyczna ambona kościoła św. Jana Ewangelisty. Jest to realizacja wyróżniająca się artystyczną jakością i bogactwem prezentowanego programu ideowego, co świadczy nie tylko o wybitnym talencie i dojrzałości artystycznej jej twórcy, ale też o wrażliwości estetycznej i ambicjach swoich fundatorów. Stanowi ona nie tylko jedną z największych atrakcji turystycznych Oleśnicy, dawnej stolicy księstwa, ale też najbardziej wartościowe świadectwo dawnego potencjału artystycznego Śląska.

Piotr Oszczanowski, „Złoty medalion oprawiony czterema diamentami. Dzieła Gerharda Hendrika z Amsterdamu z początku XVII wieku w Oleśnicy”, Wrocław – Oleśnica 2012.
ZARYS MONOGRAFII RODU PODIEBRADÓW
Książka napisana przez dra Marka Nienałtowskiego, twórcy popularnonaukowego, internetowego kompendium wiedzy o Oleśnicy, w którym gromadzi wszelkie informacje dotyczące miasta i księstwa oleśnickiego. Jest to monografia prezentująca losy panującej przez ponad półtora wieku w Oleśnicy dynastii Podiebradów. Przedstawiono w niej sylwetki książąt oraz ich osiągnięcia. To im miasto zawdzięcza największy rozwój oraz najcenniejsze zabytki. To oni dokonali renesansowej przebudowy zamku, to z inicjatywy księcia Karola II Podiebrada powstała w kościele św. Jana Apostoła bezcenna biblioteka łańcuchowa, on też zainicjował wystawienie manierystycznej ambony – jednego z najcenniejszych zabytków ziemi śląskiej. Ciała oleśnickich Podiebradów do dziś spoczywają w krypcie pod prezbiterium tego samego kościoła, która niedawno udostępniona została w celu przeprowadzenia badań naukowych i odsłoniła bogactwo sztuki sepulkralnej. Nie ulega wątpliwości, że to za sprawą przedstawicieli dynastii Podiebradów rezydencja książęca oraz ośrodek miejski w Oleśnicy stały się jednym z najważniejszych na dawnym Śląsku.

Marek Nienałtowski, „Podiebradowie w dziejach księstwa ziębicko-oleśnickiego 1495-1647. Zarys”, Oleśnica 2013.
O ORGANCH Z BAZYLIKI MNIEJSZEJ ŚW. JANA APOSTOŁA W OLEŚNICY
Bazylika mniejsza św. Jana Apostoła w Oleśnicy, zwana też kościołem zamkowym jest jedną z najważniejszych obok zamku dominant architektonicznych miasta. Od najdawniejszych czasów stanowiła ona centrum życia religijnego miasta oraz księstwa oleśnickiego. Dzięki bliskości zamku oraz kurateli książąt w kościele zatrudnieni byli dobrze wykształceni kantorzy i organiści. Ich rola nie ograniczała się jednak tylko do zapewnienia jak najbogatszej oprawy muzycznej liturgii. Organizowali również koncerty i prowadzili chóry, czym znacznie przyczynili się do rozwoju kultury muzycznej miasta. Prospekt organowy z bazyliki mniejszej św. Jana Apostoła, któremu poświęcona jest ta publikacja usytuowany został nad głównym wejściem do kościoła na górnej emporze. Instrument zasługuje na szczególną uwagę ze względu na swoją skomplikowaną budowę oraz wygląd i charakterystyczne, różnorodne brzmienie. W książce zgromadzono artykuły poświęcone między innymi jego bogatej historii oraz renowacji.

„Organy firmy Schlag & Söhne w bazylice mniejszej św. Jana Apostoła w Oleśnicy”, praca zbiorowa pod redakcją ks. Infułata Władysława Ozimka, Oleśnica 2014.