Książki on-line z portalu Legimi.plKsiązki on-line z portalu LibraIbuk.plKatalog zbiorów www.dzb.plCyfrowy Dolny Śląsk
20-01-2020 (Poniedziałek)
godz. 18:00 - 19:30
Sala im. Tadeusza Mikulskiego, III piętro

Zapraszamy na kolejną prelekcję z cyklu pt. „Oblicza japońskiego kina”. Spotkanie poprowadzi Dawid Głownia.
 
Gdy w pierwszej dekadzie XXI wieku amerykańskie wytwórnie zrealizowały serię remake'ów japońskich horrorów („Ring”, „The Grudge: Klątwa”, „Nieodebrane połączenie”) w przestrzeni medialnej dało się słyszeć głosy oskarżające Hollywood o wypranie z pomysłów i zawłaszczanie dorobku japońskiej kinematografii. Tymczasem zjawisko transferów pomysłów między kinematografiami zachodnimi ma długą tradycję, branża japońska bywała – i bywa do tej pory – stroną biorącą. Japońscy twórcy filmowi już w drugiej dekadzie XX wieku inspirowali się sprowadzanymi do ich ojczyzny zachodnimi produkcjami, tworząc ich nieautoryzowane remake'i. Transfery pomysłów zaczęły przebiegać dwukierunkowo dopiero w latach 60. ubiegłego stulecia, gdy w USA i we Włoszech powstały tamtejsze wersje głośnych filmów Akiry Kurosawy – „Rashomona”, „Siedmiu wspaniałych” i „Yojimbo”.
 
Ostatnie spotkanie z cyklu poświęcone będzie zagadnieniu przepływów pomysłów filmowych między Japonią a Europą i USA, ze szczególnym uwzględnieniem remake'ów (choć zasygnalizowane zostaną także inne formy inspiracji). Podczas prelekcji omówione zostaną zarówno najważniejsze zachodnie adaptacje japońskich filmów 0150 od „Siedmiu wspaniałych” i „Za garść dolarów” po amerykańskie filmy o Godzilli z 1998 i 2014 roku – jak i japońskie remake'i europejskich i amerykańskich produkcji – od filmu fantastycznego „Pojawienie się niewidzialnego człowieka” z 1949 roku po produkcje najnowsze, takie jak „Windą na szafot” na podstawie francuskiego thrillera Louise'a Malle'a z 1958 roku i i japońską wersję „Bez przebaczenia”, w którym fabułę kultowego westernu Clinta Eastwooda przeniesiono w realia XIX-wiecznej Japonii
 
Podczas prelekcji tradycyjnie nie zabraknie fragmentów filmowych. Jeśli więc chcecie przekonać się – na przykład – czy Paul Newman dobrze naśladował grę Toshiro Mifunego, zajrzyjcie!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
„Oblicza japońskiego kina” to cykl comiesięcznych spotkań poświęconych wybranym zagadnieniom z zakresu kinematografii Japonii, łączących w sobie formułę prelekcji wzbogaconej o fragmenty filmowe i dyskusji z publicznością.

Dawid Głownia – doktor nauk o sztuce UJ i doktorant w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej UWr, badacz kina japońskiego. Autor książki „Sześć widoków na kinematografię japońską: Kulturowe, społeczne i instytucjonalne konteksty kina” i kilkunastu artykułów naukowych poświęconych popkulturze.
Wydarzenie na Facebooku >>
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


Cykl organizowany we współpracy pomiędzy Dolnośląską Biblioteką i Stowarzyszeniem Badaczy Popkultury i Edukacji Popkulturowej „Trickster”