UWAGA!

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Czytaj więcej…

Zrozumiałem
25-11-2019 (Poniedziałek)
godz. 18:00 - 19:30
Sala im. Tadeusza Mikulskiego, III piętro

Zapraszamy na kolejną prelekcję z cyklu pt. „Oblicza japońskiego kina”. Spotkanie poprowadzi Dawid Głownia.

„Dwadzieścia najdziwniejszych japońskich filmów”, „Dziesięć najlepszych szalonych japońskich horrorów filmowych”, „Lista szalonych, szurniętych i dziwnych japońskich filmów!” – to tylko trzy przykłady tytułów internetowych rankingów, które kształtują potoczne wyobrażenie japońskiej kinematografii jako zagłębia dziwacznych filmów. Wyobrażenie błędne, bowiem większość współczesnej japońskiej produkcji filmowej stanowią produkcje „bezpieczne” – zachowawcze, przeznaczone dla szerokiego grona odbiorców, nierzucające wyzwania ich poczuciu dobrego smaku. Są jednak od tej reguły wyjątki – jedną z nich jest nurt określany często mianem japońskiego splatterpunku. To właśnie jemu poświęcone jest kolejne spotkanie z cyklu.
 
Kuriozalny pomysł, niski budżet, programowy „zły smak”, absurdalny humor, strumienie krwi i latające kończyny – tak pokrótce można scharakteryzować japoński splatterpunk. Filmy takich reżyserów, jak Noboru Iguchi, Yūdai Yamaguchi i Yoshihiro Nishimura, nieprzypadkowo znane są przede wszystkim pod ich anglojęzycznymi tytułami (Machine Girl, Tokyo Gore Police, Meatball Machine, Deadball). Produkcje te adresowane są głównie do zachodniej widowni i celowo wygrywają ideę „azjatyckiej dziwaczności”.
 
Podczas prelekcji Dawid Głownia omówi właściwości japońskiego splatterpunku z początku XXI wieku, wskaże na istotne zjawiska go poprzedzające (estetykę ero-guro-nansensu z lat 30., kino eksploatacji z lat 70. i formułę V-Cinema z lat 90. XX wieku) i przedstawi sylwetki jego najważniejszych twórców. Główny punkt spotkania będzie jednak stanowiła prezentacja wybranych tytułów zaliczanych do japońskiego splatterpunku, obficie ilustrowana fragmentami filmowymi.

Uwaga! Wydarzenie tylko dla osób pełnoletnich.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
„Oblicza japońskiego kina” to cykl comiesięcznych spotkań poświęconych wybranym zagadnieniom z zakresu kinematografii Japonii, łączących w sobie formułę prelekcji wzbogaconej o fragmenty filmowe i dyskusji z publicznością.

Dawid Głownia – doktor nauk o sztuce UJ i doktorant w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej UWr, badacz kina japońskiego. Autor książki „Sześć widoków na kinematografię japońską: Kulturowe, społeczne i instytucjonalne konteksty kina” i kilkunastu artykułów naukowych poświęconych popkulturze.

Wydarzenie na Facebooku >>
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


Cykl organizowany we współpracy pomiędzy Dolnośląską Biblioteką i Stowarzyszeniem Badaczy Popkultury i Edukacji Popkulturowej „Trickster”