UWAGA!

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Czytaj więcej…

Zrozumiałem
21-10-2019 (Poniedziałek)
godz. 18:00 - 19:30
Sala im. Tadeusza Mikulskiego, III piętro

Zapraszamy na kolejną prelekcję z cyklu pt. „Oblicza japońskiego kina”. Spotkanie poprowadzi Dawid Głownia.

„Erotyzm zawładnął filmem japońskim. Znaleźć go można zarówno w filmach wybitnych [...], jak i w setkach zwykłych filmów pornograficznych wyświetlanych przeważnie w małych kinach, po godzinie 22., kiedy to większość normalnych kin kończy swe projekcje. Dla tych ostatnich filmów stworzono już specjalną nazwę: »Erodukcje« – w samej zaś Japonii zwie się je potocznie filmami »różowymi«. Ich ilość wzrosła w ostatnich latach do zastraszających rozmiarów” – alarmował japoński krytyk Naoki Togawa w artykule przedrukowanym w 1966 roku w polskim „Filmie”.
 
Tymczasem jeszcze trzy dekady wcześniej zachodnia prasa regularnie odnotowywała – z niemałym zdziwieniem – że w Japonii cenzura filmowa jest tak restrykcyjna, że z filmów usuwane są nawet sceny niewinnych pocałunków. Co wydarzyło się w Japonii i w jej przemyśle filmowym, że w relatywnie krótkim czasie dokonała się tak radykalna zmiana w zakresie obecności erotyki na ekranach kinowych?
 
Na to pytanie odpowiemy podczas najbliższego spotkania z cyklu „Oblicza japońskiego kina”. Główna część prelekcji poświęcona zostanie na nakreślenie przekształceń w zakresie obecności erotyki i nagości w japońskim kinie od początków funkcjonowania tamtejszej branży filmowej do czasów współczesnych. Dawid Głownia opowie o cenzurze lat 20. i 30. ubiegłego wieku, stopniowej liberalizacji podejścia do seksu i nagości na ekranie w latach 50. i 60., ekspansji kina erotycznego w latach 70., w końcu zaś przełamaniu – choć w ograniczonym zakresie – ostatniej bariery w przedstawianiu nagości w kinie, jaka dokonała się pod koniec ubiegłego wieku. Ponadto omówione zostaną kompetencje i retoryka Eirin – organizacji (samo)kontroli japońskiego przemysłu filmowego, a także przypadki rzucania przez japońskich twórców wyzwania japońskiej cenzurze, na czele z głośnym przypadkiem „Imperium zmysłów” Nagisy Ōshimy.  Tradycyjnie już nie zabraknie fragmentów filmowych.

Wydarzenie tylko dla osób pełnoletnich.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
„Oblicza japońskiego kina” to cykl comiesięcznych spotkań poświęconych wybranym zagadnieniom z zakresu kinematografii Japonii, łączących w sobie formułę prelekcji wzbogaconej o fragmenty filmowe i dyskusji z publicznością.

Dawid Głownia – doktor nauk o sztuce UJ i doktorant w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej UWr, badacz kina japońskiego. Autor książki „Sześć widoków na kinematografię japońską: Kulturowe, społeczne i instytucjonalne konteksty kina” i kilkunastu artykułów naukowych poświęconych popkulturze.
Wydarzenie na Facebooku >>
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


Cykl organizowany we współpracy pomiędzy Dolnośląską Biblioteką i Stowarzyszeniem Badaczy Popkultury i Edukacji Popkulturowej „Trickster”