Książki on-line z portalu Legimi.plKsiązki on-line z portalu LibraIbuk.plKatalog zbiorów www.dzb.plCyfrowy Dolny Śląsk
Zdjęcie poetki Louise Glück, tegorocznej laureatki Literackiej Nagrody Nobla, które publikujemy, pochodzi sprzed niemal pół wieku. Po ogłoszeniu werdyktu przez Akademię Szwedzką, nasze media rozpoczęły poszukiwanie materiałów na temat tej amerykańskiej poetki, bo też jest ona polskiej publiczności prawie nieznana. Tylko Julia Hartwig przełożyła jej trzy wiersze na polski i umieściła je w zbiorze swoich poetyckich przekładów „Dzikie brzoskwinie. Antologia poetek amerykańskich” (Wydawnictwo Sic!, 2003). Dziś można o tej świetnej poetce przeczytać wszędzie (np. o tym, że wześniej zdobyła za poezje Nagrodę Pulitzera), dlatego spieszymy donieść raczej o czymś, co jest ważne dla naszych Czytelników.

Nasz Dział Gromadzenia Zbiorów zareagował natychmiast na informację o tegorocznym literackim Noblu – zamówione zostały  angielskojęzyczne edycje dwóch książek Louise Glück, które niebawem będzie można wypożyczyć w naszym American Corner.
MEADOWLANDS
Ecco, 1997

To szczególny zbiór poezji. Autorka konfrontuje w nim refleksje na temat rozpadającego się współczesnego małżeństwa z historią z Homerowej „Odysei”: niekończące się negocjacje w życiu rodzinnym, okrucieństwo, które umożliwia intymność i frustrujące drobiazgi codzienności zestawia z postawą Penelopy, która akt oczekiwania czyni aktem woli, a także z zachowaniami Odyseusza i dorastającego Telemacha. Ten zbiór poezji zgłębia również pojęcie „nostos”, czyli tęsknoty za domem, powrotu do domu (por. nostalgia). Gluck odkrywa we współczesnym życiu te same dylematy, które znajdujemy w „Odysei”.
AMERICAN ORIGINALITY
Essays on Poetry

Farrar, Straus and Giroux, 2017

Druga po „Dowodach i teoriach” książka eseistyczna Louise Glück, napisana z taką samą analityczną wnikliwością, która wyróżnia jej poezję. W „Amerykańskiej oryginalności” Glück poddaje analizie i rewizji pojęcia „narcyzmu” i „geniuszu”, które są składnikami amerykańskiej recepcji zjawisk literackich. Na książkę składają się erudycyjne analizy poetów, którzy zawsze interesowali Louise Glück, m.in. Reinera Marii Rilkego, Roberta Pinsky'ego, Dana Chiassona i Stephena Dobynsa, a także wprowadzenie do pierwszych książek poetów, takich jak Dana Levin, Peter Streckfus, Spencer Reece i Richard Siken. Książka jest odkrywcza, wyzywająca i pouczająca, uznana za przełomowe amerykańskie osiągnięcie krytyczne.