Od momentu otwarcia Biblioteki na nowo, wyznaczeni bibliotekarze dyżurują przy telefonach, odbierając pytania Czytelników. Na te najczęściej zadawane odpowiadamy również na tym miejscu. Sądzimy bowiem, że także czytelnikom naszego portalu te wyjaśnienia się przydadzą.
1. Kiedy biblioteka będzie „normalnie” czynna?
Otwarcie Biblioteki na normalnych zasadach będzie mogło nastąpić wtedy, gdy przebywanie w Bibliotece nie będzie sprzyjało transmisji koronawirusa. Podejrzewamy, że taka sytuacja będzie możliwa po wakacjach. Do tej pory na pewno nie zrobimy nic, co zagrażałoby naszym Czytelnikom i pracownikom DBP.
2. Dlaczego nie można wejść do środka Biblioteki?
Dzięki temu, że bibliotekarze przyjmują i wydają książki, dyżurując na specjalnych stanowiskach w holu, a czytelnicy nie są wpuszczani do działów, możliwe jest kontrolowanie przepływu zbiorów i kierowanie książek, płyt, audiobooków itp. do kwarantanny.
To wszystko dla Państwa bezpieczeństwa!
3. Czy można samodzielnie wybierać książki i inne media z półki?
Nie można. Na tym właśnie polegają związane z epidemią zabezpieczenia, by ograniczyć ewentualną transmisję koronawirusa. Patrz też: odpowiedź na pyt. 2.
4. Dlaczego kwarantanna trwa tak długo (7 dni)?
Według zaleceń Biblioteki Narodowej kwarantanna powinna trwać 3 dni, choć pierwotnie ta sama Biblioteka Narodowa oficjalnie zalecała 14 dni kwarantanny. Wydaje się nam, że kompromisowe rozwiązanie, z jednej strony pozwala mieć przekonanie, że Czytelnicy będą skutecznie chronieni przed transmisją koronawirusa, a z drugiej strony zbiory nie będą przetrzymywane zbyt długo.
5. Czy w tym roku odbędzie się Giełda Książki Bibliotecznej?
Niestety, żadna z przedwakacyjnych dorocznych imprez na pewno się nie odbędzie. Co będzie po wakacjach, dopiero się okaże. Sytuacja jest szczególna i rozwija się dynamicznie.
6. Jak się logować do katalogu?
Najpierw trzeba wejść na stronę www.dzb.pl i wybrać przycisk „Zaloguj”. Po kliknięciu na ten przycisk, trzeba wpisać login, czyli numer swojej karty bibliotecznej, a potem podać swoje hasło (najczęściej jest to data urodzenia zapisana wg zasady: rrrr-mm-dd). I wybrać miejscowość z biblioteką, do której jest się zapisanym.
7. Jak zamawiać zbiory?
W sytuacji zagrożenia epidemicznego zamówienia można składać na trzy sposoby.
a. czytelnicy korzystający z internetu mogą zamawiać książki, płyty, filmy, audiobooki itp. za pośrednictwem swojego konta czytelnika, utworzonego podczas zapisywania do Biblioteki.
b. czytelnicy,  którzy z jakichś powodów z internetu nie korzystają, mogą złożyć zamówienie telefonicznie, poniżej podajemy numery telefonów:
Literatura dla dzieci i młodzieży – tel. 71 33-52-217
Literatura piękna dla dorosłych – tel. 71 33-52-214
Literatura popularnonaukowa i naukowa – tel. 71 33-52-251; 71 33-52-214
Płyty z muzyką i filmy – tel. 71 33-52-203
Audiobooki – tel. 71 33-52-234; 71 33-52-203
Literatura angielskojęzyczna – tel. 71 33-52-215
Literatura niemieckojęzyczna – tel. 71 33-52-235
Literatura francuskojęzyczna – tel. 71 33-52-222
Literatura koreańska – tel. 71 33-52-235.
c. można też zamawiać zbiory bezpośrednio w punkcie obsługi czytelnika.

Czytelnicy, którzy nie wiedzą, jaką książkę czy płytę zamówić i oczekują porady bibliotekarza, zachęcamy do skierowania pytania do dyżurującego bibliotekarza pod wymienionymi wyżej telefonami.
8. Czy można zamówić zbiory i odebrać je od razu?
Niezależnie od sposobu, w jaki zbiory zostały przez Czytelnika zamówione, można je odbierać po upływie godziny od uzyskania potwierdzenia o przyjęciu zamówienia przez bibliotekarza. Potwierdzenie będzie widoczne na koncie czytelnika na stronie www.dzb.pl lub zostanie dostarczone na podany przez czyteinika adres mailowy.
8. Jak korzystać z Legimi?
Dokładną informację i szczegółową instrukcję można znaleźć TUTAJ >>
9. Czy zwiększono limit wypożyczeń?
Limit wypożyczeń się nie zmienił. Przypominamy: w jednym dziale można wypożyczyć 6 książek (lub płyt) jednorazowo. Jeśli Czytelnik wypożycza zbiory z różnych działów Biblioteki, wtedy – łącznie! – może wypożyczyć 20 książek (płyt, audiobooków itp.).
10. Dlaczego nie można korzystać z Internetu?
Zgodnie z zaleceniami Biblioteki Narodowej wszelkie czytelnie mają być zamknięte. Korzystanie z internetu w Bibliotece odbywa się na tej samej zasadzie, co korzystanie z książek i czasopism w Czytelni, zagrożenia epidemiczne są tu identyczne.
11. Czy po otwarciu Biblioteki ponownie zaczęto naliczać kary?
Naliczanie kar zostało zawieszone na okres, kiedy Biblioteka była zamknięta w związku z epidemią koronawirusa. Od momentu, kiedy można zbiory wypożyczać i zwracać, tj. od 7 maja 2020 r., kary znów są naliczane.
12. Czy wypożyczone u nas książki są bezpieczne?
Książki, które znajdowały się na półkach bibliotecznych przed epidemią koronawirusa i nie były od tamtej pory wypożyczane, na pewno nie stanowią żadnego zagrożenia, bo nasi pracownicy pracują w rękawiczkach, maseczkach i przyłbicach.
Z kolei książki zwracane przez czytelników w okresie, kiedy grasuje epidemia, są poddawane siedmiodniowej kwarantannie, więc zakładamy, że i one są bezpieczne. Dlatego poddawanie ich dodatkowej kwarantannie domowej – jak to czynią niektórzy czytelnicy – naszym zdaniem, jest zbędne.
13. Jak można w katalogu znaleźć nowości?
Najpierw musi się nam w katalogu wyświetlić lista wyników. Posłużmy się przykładem. Wpisaliśmy w okienko „Szukaj” słowo „romans”. Katalog wyświetlił nam listę wyników. Teraz po lewej stronie tej listy odnajdujemy przycisk „Sortuj według”. Tu możemy sortować naszą listę wg „daty (od najnowszych)”. Na początku listy znajdą się wówczas wszystkie ostatnio zakupione i wprowadzone do zbiorów DBP romanse.
Spisy wybranych nowości Wypożyczalni i Czytelni, często z adnotacjami, można przeglądać również na stronie www.wbp.wroc.pl pod odpowiednimi „kafelkami”. Oto odpowiednie linki:
Nowości Wypożyczalni >>
Nowości Czytelni >>
Nowości z ostatnich 30 dni >>
14. Czy można wypożyczać czasopisma?
Niestety, nie. Czasopisma nigdy nie były wypożyczane na zewnątrz, dlatego w sytuacji, kiedy nie ma możliwości wejścia do Czytelni, nie można czasopisma przejrzeć, poczytać.
UWAGA!
Jeśli czytelnik poszukuje konkretnego artykułu z pisma bieżącego czy archiwalnego i jest w stanie podać nie tylko tytuł czasopisma, ale także rocznik, datę/numer oraz autora i tytuł artykułu, wówczas może on uzyskać skan poszukiwanego tekstu. Trzeba wysłać maila na adres z prośbą o przesłanie skanu, podając dane, które umożliwią bibliotekarzom odnalezienie publikacji.
15. Czy można korzystać z toalet?
Szczerze? Wolelibyśmy, żeby Czytelnicy nie korzystali z toalet. W tym szczególnym miejscu trzeba zapewnić taki poziom higieny, żeby korzystanie z niego było absolutnie bezpieczne. Sprawa jest trudna organizacyjnie, ale nawet gdyby udało się to zorganizować, to i tak jakieś element ryzyka by pozostał.
16. Co z akcją „Mała książka – wielki człowiek”? Czy można odbierać naklejki za wypożyczenia itp.?
Sprawy małych Czytelników leżą nam na sercu. Akcja „Mała książka – wielki człowiek” została rozpoczęta jesienią ubiegłego roku, a więc na długo przed ogłoszeniem stanu epidemicznego. Ale, tak jak wszystkie działania Biblioteki, została wstrzymana. Ważną częścią tej akcji jest odbieranie przez młodych Czytelników naklejek, dyplomów i podziękowań. Do momentu, gdy Biblioteka nie będzie funkcjonować na normalnych zasadach, wszystkie związane z akcją gadżety będą czekały na Was, tak jak bibliotekarze z Działu Pracy z Dziećmi czekają na spotkania ze swoimi Czytelnikami w normalnych warunkach!
17. Kiedy będą organizowane imprezy edukacyjno-kulturalne?
Cieszymy się z tego pytania, bo to znaczy, że imprezy przez nas organizowane wzbudzają zainteresowanie. Wrócą do naszej oferty wtedy, kiedy Czytelnicy będą się mogli w Bibliotece spotykać bez zachowywania dystansu 1,5 m i bez maseczek.