Język polskiJęzyk angielskiJęzyk francuskiJęzyk ukraińskiJęzyk niemieckiJęzyk migowy

TWIERDZI PEREIRA
Pierre-Henry Gomont
wyd. Mucha Comics, 2018
[na podstawie powieści Antonia Tabucchiego]

Lizbona. Rok 1938. Rozgrzane od słońca lizbońskie ulice i place coraz częściej stają się miejscem brutalnych politycznych rozgrywek. W sąsiadującej Hiszpanii toczy się wojna domowa, a wzrost nacjonalistycznych nastrojów jest odczuwalny w całej Europie, która staje na skraju kolejnego światowego konfliktu. Niewzruszony ustrojowymi i ideowymi przetasowaniami pozostaje natomiast redaktor Pereira, odpowiedzialny za kształt dodatku kulturalnego do jednego z lizbońskich dzienników. Otoczony literaturą i zatopiony we wspomnieniach zdaje się ignorować zachodzące zmiany, pozostając wierny własnym przyzwyczajeniom i stałej pracy. Pozbawiony świadomości politycznej Pereira skonfrontowany zostaje jednak z rewolucyjnym zapałem dwójki młodych ludzi, których działania i przekonania zaczynają oddziaływać na decyzje podejmowane przez biernego dotychczas redaktora. Budzące się poczucie odpowiedzialności narusza jego monotonne i pozbawione celu życie. Najważniejsza dla Pereiry literatura okazuje się być odpowiednim narzędziem przeciwstawiania się odgórnym naciskom i niesprawiedliwości.

Malownicza Lizbona stała się tłem dla procesu przemiany bohatera, a słoneczne i ciepłe pejzaże miasta kontrastują z mroczną atmosferą rodzącego się terroru. W przyjemnie chłodnych wieczorem parkach, ogrodach i zakamarkach miasta odbywają się sceny nocne, utrzymane w kolorystyce turkusów, zieleni i błękitów. Ilustracje wykonane zostały przy pomocy dynamicznej i odważnej kreski. Barwy na większości kadrów są nasycone, przez co stanowią interesujący kontrast z głęboką czernią linearnego rysunku. Wykorzystane kolory i barwy posłużyły do odmalowania klimatu poszczególnych scen oraz wsparły narrację, skupiając wzrok czytelnika na elementach i postaciach istotnych dla fabuły. Wewnętrzne rozterki i monologi redaktora Pereiry bardzo często przyjmują jedynie formę sylwetek będących graficznym wyobrażeniem przeciwstawnych postaw, sądów i opinii. Komiks będący adaptacją thrillera politycznego Antonia Tabucchiego, wydaje się być przede wszystkim szkicem o samotności, wewnętrznej walce i pozycji jednostki w systemie.

Odpowiedzialny za scenariusz i rysunki Pierre-Henry Gomont stworzył pozycję, która uhonorowana została francuskimi nagrodami Grand Prix RTL (2018) oraz Prix Château de Cheverny (2017). Natomiast, powieść włoskiego autora Antonia Tabucchiego wydana w Polsce pod tytułem „...twierdzi Pereira”, stanowiąca pierwowzór komiksowego wydania, posiada także swoją filmową adaptację. Film z 1995 roku o tym samym tytule wyreżyserował Roberto Faenza.
Barbara Kleczka – bibliotekarka, miłośniczka psów i literatury iberoamerykańskiej. Absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego i Uniwersytetu Wrocławskiego. Najlepiej czuje się wśród półek pełnych książek i merdających podopiecznych fundacji, której jest wolontariuszką.