UWAGA!

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Czytaj więcej…

Zrozumiałem

Film rozpoczyna się w 1892 roku w Saint-Sauveur-en-Puisaye. W tej małej miejscowości mieszka Sidonie-Gabrielle Colette z rodzicami. Do nastolatki przyjeżdża o wiele starszy absztyfikant Henry Gauthier-Villars, znany wszystkim jako Willy. Po ślubie Colette przeprowadza się z rodzinnej wsi do Paryża. Willy prowadzi hulaszczy tryb życia, przez co małżonkowie zmagają się z problemami finansowymi. Colette, aby pomóc mężowi, sięga po pióro.  W ten sposób powstaje cykl powieściowy o „Klaudynie”, który osiąga wielki sukces.

Postać Colette jest bardzo ciekawie ukazana, ponieważ akcja rozpoczyna się, gdy bohaterka dopiero wkracza w dorosłość. Na przełomie kilkunastu lat obserwujemy jak z nastoletniej dziewczyny Sidonie-Gabrielle przeradza się w kobietę, żonę, z czasem również w pisarkę. Dorastając na oczach widza, próbuje zdefiniować siebie. Zostaje pisarką, lecz nie autorką, co powoduje liczne rozterki moralne. Zauważa swoją seksualność: odkrywa, że pociągają ją również kobiety.

W postać tytułowej Colette wcieliła się Keira Knightley. Aktorka często obsadzana jest w filmach kostiumowych, np. w „Księżnej” czy jako tytułowa postać w „Annie Kareninie”. Myślę, że częściowo wynika to z delikatnej, „retro” urody Knightley, a częściowo spowodowane jest  powielaniem pewnego sprawdzonego schematu. W roli Willy’ego występuje Dominic West, znany szerszej publiczności z nagrodzonego Złotymi Globami serialu „The Affair”. Między aktorami widoczna jest prawdziwa chemia i oboje doskonale poradzili sobie z tym wyzwaniem.

Film momentami jest mocno teatralny, ponieważ jego większa część dotyczy relacji między Colette a Willym. Widzowie obserwują małżonków w ich mieszkaniu, a także na rautach i spotkaniach towarzyskich. Oglądając film, można mieć poczucie uczestniczenia w rewii mody początku XX-wieku. „Colette” zachwyca kostiumami, a wspaniała charakteryzacja oddaje ducha epoki.

„Colette” to również znakomite świadectwo przemian kulturowych i obyczajowych, jakie zaszły na przełomie wieku. Oprócz wątków związanych z seksualnością pojawiają się m. in. te dotyczące ubioru i płci.

Film nie miał w Polsce dystrybucji kinowej
.

MAŁGORZATA MACIEJCZYK Absolwentka polonistyki na Uniwersytecie Wrocławskim. Specjalizowała się w krytyce literackiej i artystycznej. Frankofilka, książkoholiczka.