Język polskiJęzyk angielskiJęzyk francuskiJęzyk ukraińskiJęzyk niemieckiJęzyk migowy
Carl Philipp Emanuel Bach
Empfindsamkeit – Symfonie i koncerty
Symfonia e-moll WQ 178 • Symfonia D-dur WQ 183/1 • Koncert klawesynowy d-moll WQ 17 •  Koncert obojowy Es-dur WQ 165
Christian Kjos, klawesyn • Barokkanerne • Alfredo Bernardini, obój/lider
Lawo Classics LWC_1038 • w.2013, n.2013 • 58'00”


W ubiegłym roku muzyczny świat świętował trzysetne narodziny Carla Philippa Emmanuela Bacha, w co pięknie wpisała się płyta mało znanego wydawnictwa, Lawo Classics, zawierająca wyjątki z jego obfitej twórczości orkiestrowej. Choć wydana przed dwoma laty, zasługuje na zainteresowanie zarówno w roku jubileuszowym, jak i poza nim, jako że jest po prostu wyśmienita. Album, zatytułowany w języku niemieckim „Empfindsamkeit”, co oznacza wrażliwość, istotnie prezentuje przepełnioną emocjami twórczość syna wielkiego Jana Sebastiana, twórczość orkiestrową w postaci czterech dzieł: dwóch koncertów oraz dwóch symfonii, podanych wybornie przez formację grającą na historycznych instrumentach, Barokkanerne. Wykonanie jest niezwykle żywe, momentami drapieżne, pełne energii, bardzo wyraziste pod względem doboru temp, rytmiki i ekspresji, właściwości wpisujących się przecież w cechy muzyki orkiestrowej połowy osiemnastego stulecia, epoki „Burzy i naporu” (niem. Sturm und Drang). Kto ceni dorobek Josepha Haydna i pamięta jego niektóre symfonie skomponowane w podobnej stylistyce, z pewnością będzie zadowolony, słuchając utworów Carla Philippa Emmanuela Bacha. Dzieje się w nich wiele nie tylko w zakresie wzmocnienia siły wyrazu, ale również rozwijania nowych form czy gatunków, doprowadzonych do absolutnego mistrzostwa przez klasyków wiedeńskich, z wyżej wymienionym autorem „Stworzenia świata” na czele. Słucha się tej płyty z wielką przyjemnością, a wyjątkowe zaangażowanie muzyków dających z siebie wszystko, naprawdę przekonuje słuchacza. Produkcja obowiązkowa w kolekcjach miłośników instrumentalnej muzyki XVIII wieku, ceniących błyskotliwe i pełne pasji wykonania na instrumentach historycznych.
Tę recenzje oraz inne teksty można znaleźć na stronie autora:
plytomaniak.blogspot.com.
PAWEŁ CHMIELOWSKI
Recenzent płytowy, dziennikarz muzyczny, publikujący na łamach Muzyki 21, Twojej Muzy oraz czeskiego pisma Harmonie. Prowadzi własną stronę z omówieniami nagrań muzycznych – https://plytomaniak.blogspot.com/.