Język polskiJęzyk angielskiJęzyk francuskiJęzyk ukraińskiJęzyk niemieckiJęzyk migowy
Ay Portugal. Music from the Renaissance to the New World
Siobhan Stagg, sopran • La Compañia • Danny Lulcin, kierownictwo artystyczne
ABC Classics 476 4955 • w.2012, n.2011 • 50”20”


Mile widziana przez wielbicieli dawnych instrumentów ciekawostka – wydana przez australijską wytwórnię ABC Classics płyta poświęcona muzyce kompozytorów portugalskich XVI i XVII wieku. Na ogół powszechnie słucha się mistrzów z Włoch, Anglii czy Hiszpanii, ale okazuje się, że bogactwo europejskiej kultury jest o wiele większe, niż sądzić można na podstawie głównego nurtu współczesnej fonografii. Tytuł krążka brzmi: „Muzyka od renesansu do Nowego Świata” - istotnie, ponieważ mamy tu do czynienia również z autorami tworzącymi w niedawno odkrytej w czasach ich życia Ameryce.

Program krążka, choć zapełnia jedynie 50 minut jego trwania, jest bardzo satysfakcjonujący i pobudzający wyobraźnię każdego miłośnika nowo odkrywanej muzyki minionych stuleci. Przeplatają się w nim kompozycje wokalne i czysto instrumentalne. W tych pierwszych bryluje sopranistka Siobhan Stagg, którą wokalne warunki predestynują do sięgania po muzykę dawną – głos ma lekki, bardzo sprawny techniczne, zwinny, doskonale sprawdzający się głównie w dziełach o charakterze tanecznym, radosnym, a ich jest na płycie mnóstwo. Nie oznacza to jednak, że nie przekonuje w kompozycjach lirycznych, nastrojowych, wręcz przeciwnie – wystarczy włączyć chociażby anonimowy utwór „Dipues vienes delhaldea”.

Znakomicie śpiewaczce towarzyszy australijska grupa La Compañia, specjalizująca się w historycznie poinformowanym wykonawstwie. Bardzo przyjemne dla ucha połączenie instrumentów dętych, smyczkowych oraz perkusji, ze szczególnym uwzględnieniem atrakcyjnych w odbiorze kornetów sprawia, że słuchanie niniejszej płyty jest nie lada gratką.

Repertuar wybrany starannie przez artystów i bardzo przekonująco zaprezentowany, daje współczesnemu melomanowi okazję nie tylko do poznania na ogół nieznanej twórczości portugalskich kompozytorów późnego renesansu i wczesnego baroku. Cieszy ucho i porywa oryginalną melodyką, nastrojowością, rytmem, symbiozą głosu i instrumentów. Nie ma typowo „poważnego”, niezrozumiałego charakteru, przemówi nawet do słuchaczy niezwiązanych z muzyką klasyczną, którzy docenią jej zalety wymienione powyżej.

Miło, że tak interesująca pozycja przypominająca oryginalną i wartościową twórczość dotarła do nas aż z dalekiej Australii.
Tę recenzje oraz inne teksty można znaleźć na stronie autora:
plytomaniak.blogspot.com.
PAWEŁ CHMIELOWSKI
Recenzent płytowy, dziennikarz muzyczny, publikujący na łamach Muzyki 21, Twojej Muzy oraz czeskiego pisma Harmonie. Prowadzi własną stronę z omówieniami nagrań muzycznych – https://plytomaniak.blogspot.com/.